19 ноември 2010

За откровенните лъжи при продажбата на самолетни билети

Доста ми е неприятно да пиша на тази щекотлива тема, но някой все пак трябва да се "изока", че хората да си имат макар и бледа представа за нашата работа.
В момента в най-добрия случай комисионната на агент по продажба на самолетни билети е 1% , което е мизерна сума на фона на тарифи от 150-100-80, че дори 1-2-3 Евро. Върху таксите (летищни, гориво, сигурност) комисионна няма. Авиокомпаниите, за да стимулират агентите, че да не им се изиват опашки пред бюрата, са спуснали пожелателни стойности за "ticket service charge", които са от порядъка на 25 Евро за вътрешноевропейски полети и 50 Евро за интерконтинентални. Това дали агента събира по-висока или по-ниска такава такса си е чисто негово маркетингово решение. Клиентите са в пълното си право да предпочетат агента X, който е предложил за един и същи маршрут цена на билет примерно с 10-15 Евро такса от агента Y, който иска 25. Да, така е, обаче се появиха агенти, които с големи реклами обявяват "0 лв. Административна Такса", което противоречи на всякаква икономическа логика. Та този агент дори да е само онлайн агенция има да издържа поне двама служители, да плаща за резервационния енджин, който между другото никак не е евтин, да се разплаща ежегодно за различните задължителни лицензи и т.н. Да не говорим ако има и офлайн локация, как разходите нарастват главоломно.

Днес докато сърфирах в нета ми попадна една такава реклама. Казах си "Я да взема да проверя за какво иде реч."

Колко нула е тази нула?

Влезнах в сайта и избрах един доста прост двупосочен маршрут - достатъчно отдалечен напред във времето и по сравнително малко натоварена отсечка.

От отговора на системата избрах цена по директни полети:
После през "служебната" резервационна система резервирах същите полети за същите дати. Макар да знам, че по този маршрут едната авиокомпания дава с една идея по-високи цени за всеки случай резервирах и нея, след което поисках най-ниска възможна цена в левове:

Ето и отговора на системата:

Около 453 лв. срещу 468 лв. Някакви си 15 лева разлика, грубо 7 Евро, но обещанието си е обещание.

Отворих обаче детайлите на ужким-резервацията, която бях започнал да правя, за да видя все пак кои полети ми предлагат тези с нулевата такса.
Оказаха се на другата авиокомпания.

Добре де, нека да видя по нейните полети какво ще излезне в левове:

Е тук вече стана безкрайно интересно:

Значи, оказа се, че нетната цена за всеки агент независимо къде по света се намира е 430.68 лв, а най-ниската цена с "0 лв. Административна Такса" както е в рекламата е 468.00 лева. Разлика от 37.32 лв - горе долу 19 Евро. Те ти булка Спасов Ден! Да но клиента, който не разбира идва в офиса и вика "Да ама онея работят с нула, а ти искаш да ми вземеш 10-15-25 Евро. Що тъй? А?"

Ние като агенция по този начин загубихме трима - четирима клиента, защото категорично отказах да работя на нула. Вярно е, че "за лудо работи, за лудо не стой", но няма да обезценявам нито моя труд, нито на служителите ми! После един от клиентите се върна, защото такива бози му бяха натворили едни разбирачи не е за разказване.

Няколко думи за ticket service charg-а.
Първо: това е нашето ъзнаграждение, че сме "касичка" на авиокомпаниите, че вършим някаква работа вместо тях, въобще, че полагаме труд. Второ: получавайки тези пари, ние се задължаваме да внесем в резервацията на пътника всички необходими данни, така че пътуването му да мине гладко и комфортно, да я следим докато пътуването не приключи, да известяваме при някаква промяна на час на излитане и т.н. И най-важното: когато пътника е на другия край на света и ни се обади, че иска промяна ние сме насреща и без да се разкарава до офиси на авиокомпании си знае, че направо отива на летището и всичко е наред. Между другото - в офисите на авиокомпаниите таксата обслужване е същата. И техните служители имат право на заплата.

И за финал: в нашия бизнес понятието "Административна Такса" не съществува. Такива такси събират общини, държавни учреждения, съдилища. Така, че уважаеми читателю не се връзвай на подвеждащи реклами!

3 коментара:

  1. Напълно подкрепям написаното от Риверта травел и е крайно време да се изясни този въпрос с подвеждащите рекламни надписи и обещания. Не всички туристически агенти са докрай искрени в рекламите си. В ежедневната ни работа се налага често да обясняваме, че няма "безплатен обяд" и че " евтиното накрая излиза по-скъпо", но за съжаление клиентите са податливи на такива послания и са склонни да купят в интернет самолетни билети и други туристически услуги. И което е по- странното, че след като им се наложи да направят промени или искат допълнителна информация за пътуването си, да се обърнат към туристически агент. Тогава сме поставени пред дилема, да обслужим ли този клиент, или да го насочим да потърси тази информация отново в интернет пространството. Типично по нашенски, искаме винаги да разбираме от всичко и да сме тарикати, в желанието си за по- изгодна покупка. Но оставам с надеждата, че вече много туристи са минали по този път, и са се разочаровали от заблуждаващи обещания за по-ниска цена и при следващото си пътуване ще се доверят отново на своя туристически агент.

    ОтговорИзтриване
  2. Напълно подкрепям казаното до тук от Христина.

    ОтговорИзтриване
  3. Нора Кръстева28 март 2012 г., 12:45 ч.

    Смятам, че наистина е крайно време клиентите да разберат,че ние не сме бюджетни предприятия и че вършим тази сложна и натоварена работа, за да изкарваме пари, като всички тях, между другото. Както и всички колеги, да разберат, че в крайна сметка, с тези отстъпки, сами си обезценяшаме труда. Не съм виждала досега, някой да влезе в магазина, да си вземе пържоли, да каже че след като ги изяде, ще дойде ешентуално да плати, а и да пита колко е печалбата на магазина и каква отстъпка ще получи.

    ОтговорИзтриване